سه شنبه، 3 مهر 1403
ایده خبر » اقتصادی » «اعتماد» شاه‌گل بورس و سرمایه‌گذاری مردمی| امتحان بزرگ پیش روی دولت

«اعتماد» شاه‌گل بورس و سرمایه‌گذاری مردمی| امتحان بزرگ پیش روی دولت

کد خبر: 8957

سمنان- کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که دولت چهاردهم با بازگشت اعتماد مردم به بورس می‌تواند بخشی از نقدینگی جامعه را جمع کند. 

بازار، گروه استان‌ها؛ بورس یکی از محل های سرمایه گذاری مردم به خصوص قشر متوسط است اما در سال های اخیر شاهد هستیم که بروز مشکلات در این بازار سرمایه گذاری سبب شد تا بسیاری از مردم عطای آن را به لقایش ببخشند و حالا یکی از مسائل دولت چهاردهم این است که چطور مردم را دوباره به سمت بورس بازگرداند.

یکی از مسائلی که کارشناسان بر آن عقیده دارند این است که اگر دولت بتواند اعتماد رفته مردم به بورس را بازگردانده و با جلوگیری از ورود سیاست و بخش نامه های غیرتخصصی و کارشناسی، جان تازه ای به بورس و بازار سرمایه بدهد تا به این طریق هم مردم را راضی نگه دارد و هم به تولید کمک کند و در وهله سوم بتواند نقدینگی مردم را هم جمع آوری کند. در این گزارش به سراغ کارشناسان و صاحب نظران و فعالان بورس رفته ایم تا نظر آنها درباره اقداماتی که دولت چهاردهم باید در بورس صورت دهد بپرسیم.

تلاش دولتی‌ها

محمد علی عابدینی یکی از کارشناسان بورس است که عقیده دارد دولت قدردان فرصت طلایی بورس نبود و نتوانست از این فرصت طلایی در اواخر دولت روحانی و اوایل دولت شهید رئیسی به خوبی استفاده کند در نتیجه به راحتی یکی از راهکارهای جمع آوری نقدینگی مردم از دست رفت و حالا دولت باید با دو برابر کار مضاعف شرایط را تازه به قبل از تلاطم های بورسی بازگرداند.

کارشناس بورس: یکی از دلایل اقبال مردم به بورس همین عدم توانمندی شان در افزودن سرمایه شخصی در شغل هایشان است

عابدی می افزاید: بورس همیشه یکی از محل‌های سرمایه‌گذاری برای اقشار متوسط جامعه محسوب می‌شود که توانایی سرمایه‌گذاری روی مسکن و یا خودرو را ندارند و با سرمایه‌های زیر ۲۰۰ میلیون تومان که البته با دشواری هم آن را گردآوری کرده‌اند تلاش می کنند تا برای خود درآمدی داشته باشند.

وی ادامه می دهد: یکی از دلایل اقبال مردم به بورس همین عدم توانمندی شان در افزودن سرمایه شخصی در شغل هایشان است که با تلاطم های اقتصادی درگیر مشکلات شده و در نتیجه قشری که به آن متوسط می گوییم را مجبور به سرمایه گذاری در بخش های دیگر می کند اما این سرمایه ها آنقدر ها هم نیستند که بشود در تولید و خودرو و خانه آن را به کار گرفت و آنقدر هم کم نیستند که نشود آن را در سهام و بورس، افزایش داد.

«اعتماد» شاه‌گل بورس و سرمایه‌گذاری مردمی| امتحان بزرگ پیش روی دولت

بورس و علاقه مردم

این کارشناس بورس بیان می کند: در نتیجه بورس یکی از آن دسته‌بندی‌های سرمایه‌گذاری نسبتاً پرطرفدار به خصوص در سال‌های اخیر در کشورمان است موضوعی که البته به زعم برخی کارشناسان خالت‌های دولتی در آن سبب شد تا با مشکلاتی روبرو شود ما همچنان می‌تواند نقطه طلایی جمع کردن نقدینگی موجود در جامعه باشد نقدینگی که بخشی از آن در دست قشر متوسط جامعه قرار دارد.

عابدینی با بیان اینکه بورس اما در سال‌های اخیر یکی از پرتلاطم‌ترین موضوعات مرتبط با سرمایه‌گذاری در کشورمان نیز به شمار می‌آید، می گوید: بورس محل سرمایه‌گذاری خوبی است که با تشویق مسئولان مورد استقبال عمومی جامعه نیز قرار گرفت و توانست کارکرد درستی هم داشته باشد.

کارشناس اقتصادی: مسائلی مانند بخشنامه های خلق الساعه، دخالت های سیاسی گردش مالی کارکنان بورس و وام های میلیاردی و ... مدام و پشت سر هم به اعتماد مردم به بورس ضربه می زند

وی با بیان اینکه بورس در دوران طلایی خود در سال‌های اخیر توانسته بود هم نقدینگی موجود در جامعه را جمع آوری کند و هم سود خوبی به مردم بدهد تاکید کرد: بورس یک معامله برد برد محسوب می‌شد اما مسئولان دولتی با دخالت‌های بیش از حد خود بخشنامه‌های خلق الساعه قدر این موقعیت را ندانسته و به راحتی آن را از دست داده و حتی به یک تهدید بدل کردند.البته منظور از دولت مفهوم عام آن به معنای مسئولان است وگرنه دولت خاصی مد نظر نیست مشکل بورس در تمام دولت ها از اصولگرا تا اصلاح طلب بوده است.

اقبال مردم و فرصت بی بدیل

دیگر کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا نمی توان کشور ۸۰ میلیونی را یافت که ۴۵ میلیون کد بورسی در آن باشد، گفت: این فرصت بی بدیل و بی نظیر اگر در هر کشوری رخ داده بود امروز نقدینگی در آن دیده نمی شد.

سید رضا طباطبایی با بیان اینکه در کشورمان متاسفانه قدر این فرصت توسط مسئولان دولتی دانسته نشد و در نتیجه بورس از چشم مردم افتاد، ابراز کرد: دولت پزشکیان باید در فرصت پیش رو به ترمیم این وضعیت بپردازد تا مردم بار دیگر به سمت بورس جلب شوند اما باید این تضمین را به مردم بدهد که سیاست را دخیل در بورس نمی کند.

وی با بیان اینکه مسائلی مانند بخشنامه های خلق الساعه، دخالت های سیاسی گردش مالی کارکنان بورس و وام های میلیاردی و ... مدام و پشت سر هم به اعتماد مردم به بورس ضربه می زند، تاکید کرد: دولت ابتدا باید با اتخاذ سیاست های شفاف جلوی بروز این نوع مسائل را بگیرد، آنها را ریشه کن کند و سپس از مردم بخواهد که به بورس اعتماد کنند.

«اعتماد» شاه‌گل بورس و سرمایه‌گذاری مردمی| امتحان بزرگ پیش روی دولت

دولت چهاردهم درد را شناخته است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه همتی وزیر اقتصاد اعلام کرده که باید اعتماد از دست رفته به بورس برگشت داده شود و این یعنی دولت چهاردهم به خوبی موضوع را دانسته و اهمیت آن را هم پی برده است، گفت: همین صحبت های وزیر اقتصاد نشان می دهد که دولت چهاردهم هم درد را می داند و هم به دنبال درمان است.

طباطبایی که به ماه های آینده خوشبین است و عقیده دارد که حالا زمان خرید سهام است، می گوید: به نظر نمی رسد که اشتباهات دوره آخر روحانی و اول شهید رئیسی در دولت چهاردهم تکرار شود و حتی یک نوع عقب نشینی به معنای مثبت آن یا همان عدم دخالت دولت در بورس را حد اقل در مقطعی از سوی دولت چهاردهم شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه همتی وزیر با تجربه و آگاهی است و خیلی خوب می داند که در آن دو سال چه بلایی بر سر بورس آمد و در نتیجه به نظر نمی رسد که شرایط دوباره تکرار شود، افزود: دولت اگر تاکید خود بر بورس را حفظ کند می تواند در جمع آوری نقدینگی در دست مردم هم موفقیت خوبی کسب کند.

نقدینگی کشور

دیگر کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، عقیده دارد که عدم ورود مردم به بورس و به معنای دیگر بازگشت شان به بورس اصلا آینده خوبی را برای نقدینگی کشورمان به بار نخواهد آورد زیرا سرمایه های خرد مردم به خصوص قشر متوسط متاسفانه این روزها سر از رمز ارزها و ایردراپ هایی درآورده که ۹۰ درصدشان هم کلاهبرداری است.

کارشناس بورس: مشکل می شود فکر کرد که دولت همین فردا دو بخشنامه می دهد و مردم هم به سمت بورس سرازیر می شوند

مسلم صفایی با بیان اینکه مشکل می شود فکر کرد که دولت همین فردا دو بخشنامه می دهد و مردم هم به سمت بورس سرازیر می شوند، گفت: به نظر می رسد اعتماد دوباره مردم بیش از یکی دو سال طول می کشد چرا که مردم باید چیزی را به چشم ببینند و سپس به سمت آن بیایند زیرا یک سمت ماجرای بورس دولت است و مردم حاضر هستند ندیده به یک ولت اینترنتی یک ایردراپ و رمز ارزی مانند کینگ مانی و ... که وعده سود ۲۵ درصدی داده اند اعتماد کنند اما به دولت نه و بدون تعارف این مشکلی است که دولت چهاردهم به آن مبتلا خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت باید دو سیاست را در پی بگیرد اولا باید سرمایه گذاری در بورس را باز تبیین کند و از دیگر قوا هم بخواهد که مردم را تشویق کنند، افزود: در وهله دوم باید دولت در عمل نشان دهد که بازگشت سرمایه گذاری در بورس عایدی برای مردم دارد و می توانند دوباره به آن اعتماد کنند وگرنه مشکل می شود اعتماد از دست رفته مردم را بازگرداند.

شرایط تعاملی بین مردم و دولت

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شرایط تعاملی بین مردم و دولت بعد از سال ۱۴۰۱ با قبل از آن قابل قیاس نیست و این موضوعی است که نمی توان آن را نادیده گرفت، گفت: با سیاست های نادرست اقتصادی که دست کم در این دو دهه اخیر از سوی دولت ها چه این سمت و چه آن سمت اتخاذ شده، مردم روز به روز از اعتماد به دولت ها فاصله گرفته اند و البته در بسیاری مواقع هم حق دارند و همین بورس و دخالت های بیجای دولتی یکی از مصداق های بارز آن است.

صفایی کار دولت در بازگشت مردم به بورس را دشوار توصیف کرد و گفت: این کار سخت است اما شدنی است به شرط اینکه دولت از شرایط حاکم بر بورس در دولت روحانی و شهید رئیسی درس بگیرد و در وهله اول همه تیم حاکم که ماجراهای وام های میلیاردی و ... شان به بحران دامن زده را عوض کند، تاکید کرد: مردم باید اقدام عملی از سوی دولت ببینند وگرنه جذب بورس نمی شوند.

در خاتمه این جمله وزیر اقتصاد کابینه چهاردهم قابل توجه است که اعلام کرده حقیقت آن است که اعتماد مردم به بازار سرمایه، تا حدودی از دست رفته است و اولین و فوری‌ترین کار ما بازگرداندن اعتماد آنها به این بازار خواهد بود. بازار سرمایه باید مرکز اعتماد مردم باشد و در شرایط فعلی و در غیاب بازار سرمایه، بار تأمین مالی روی دوش بازار پول افتاده است که امیدوارم با سیاست‌های دولت بتوانیم جریان تأمین مالی را به سمت بازار سرمایه گسیل بدهیم. باید دید که دولت چهاردهم در خصوص بورس چه تصمیم می گیرد.

منبع: tahlilbazaar-304430

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید